torsdag 3. mars 2011

2010s bokvinnere. Eller?


I bokhyllens støvete halvglemsel funkler mange titler. Å la blikket gli over meter på meter med bøker, tenner flammer av leseglede.

Men hva er egentlig "en god bok"?

Jeg tror det finnes like mange svar som det finnes lesere. Litteraturvitere og bokanmeldere vil nok kunne liste opp kriterier for litterær kvalitet – det er tross alt forskjell på Hamsun og Grisham – men hver og en av oss har rett til å definere hva som er "en god bok" for nettopp oss.

Ifølge Bokhandlerforeningens statistikker, var den mestselgende boken i bokhandelen i 2010 skrevet av Joralf Gjerstad. Snåsamannen parkerer alle. Bare spør meg. Da Bokklubben arrangerte bokfest i Operaen i fjor høst, var jeg i likhet med mange andre forfattere invitert til å medvirke. For første (og sannsynligvis siste) gang hadde jeg gleden av å "opptre" på Operaens hovedscene. Heldigvis uten å synge. Etterpå satt jeg ute i foyeren og signerte bøker sammen med Thorvald Steen (Løvehjerte), Øystein Wiik (Dødelig applaus) og internasjonale navn som Tatiana de Rosnay (Saras nøkkel) og Daniel Mendelsohn (Forsvunnet). Hos hver av oss sto en håndfull mennesker i kø for å få vår signatur. Joralf Gjerstad satt et stykke unna. Snåsamannens kø snodde og slynget seg gjennom hele operafoyeren. 

Holder vi oss til skjønnlitteratur, er det internasjonal underholdningslitteratur (av forfattere som Victoria Hislop og Cecilia Samartin) og krim som dominerer.

Øverst på krimpallen troner Jo Nesbø og det svenske stjerneskuddet Camilla Läckberg. Nesbøs Panserhjerte – som utkom allerede i 2009 – har nå et samlet opplag på svimlende 346 000. Unni Lindells Sukkerdøden (2010) nærmer seg 100 000. 
 
På salgstoppen for generell litteratur solgt gjennom bokhandel, må vi til 9. plass for å finne Norges desidert mest omtalte forfatter: Karl Ove Knausgård.

Fjorårets mestselgende roman, Hjemkomsten av Victoria Hislop, fikk hard medfart av flere kritikere. Likevel nådde den et opplag på oppunder 100 000 (i disse dager utkommer den i et nytt pocketopplag på 40 000).  

Men hvor er kritikerfavorittene? Hvor er Bragepris-vinner Gaute Heivoll, hvor er Carl Frode Tiller, Thure Erik Lund, Beate Grimsrud? Hvor er Henrik Langeland, Tove Nilsen, Morten Harry Olsen, Vigdis Hjort? Hvor er de utenlandske kanonene? Cormac McCarthys Blodmeridianen? Franzens Frihet? Nobelprisvinner Vargas Llosa? 

Hvor er de, alle sammen?

At vi ikke finner dem på salgstoppen, betyr ikke nødvendigvis at de ikke solgte bra. Heivolls Før jeg brenner ned er trykt i 30 000 – et anselig opplag i et marked der romaner flest trykkes i 1800 eksemplarer. Også Franzens bejublede Frihet nærmer seg 30 000. Henrik Langelands Verdensmesterne nådde 43 000. Til sammenligning klatret Tysteren av krimnykommeren Jan-Erik Fjell helt opp til 50 000 etter at romanen ble tildelt Bokhandlerprisen.

Alle disse salgstallene omfatter det totale salget – altså både bokhandel og bokklubb (såfremt boken har utkommet i en bokklubb).

Tallene viser at gapet mellom megabestselgerne, de "vanlige" bestselgerne og alle de andre titlene, blir stadig større.

Høyt salg og høy litterær kvalitet henger ikke nødvendigvis sammen. Ikke fordi det er noen motsetning mellom kvalitet og salg, men fordi markedsmekanismene i bokbransjen avhenger av langt flere faktorer enn bokens litterære egenverdi. Ikke minst er det viktig om bokkjedenes mektige innkjøpsansvarlige har tro på en bok. Dessuten er medieomtale, at boken blir en snakkis, viktig. Og så har du x-faktoren – det at en bok treffer markedet til rett tid slik at salget eksploderer mens forfatteren, forlaget og bokhandlerne klør seg i hodet.  

Men litteratur handler ikke om salg og opplag. Enten vi snakker om en diktsamling, en klassiker, en eksperimentell tekst, en kommersiell krim eller en serieroman, er litteratur en arena for opplevelse, innlevelse, erkjennelse, ettertanke.

Husk: En bok som bare selger noen hundre eksemplarer, være en perle for nettopp deg.           

(Innlegget sto første gang på trykk i bladet Kampanje) 

Toppselgerne


Ti på topp – generelt:

Disse bøkene solgte best i bokhandelen i 2010 (salg gjennom bokklubb ikke medregnet):  

1. Joralf Gjerstad: Den gode kraften
2. Victoria Hislop: Hjemkomsten
3. Frode Øverli: Ti tette og en badehette (Pondus)
4. Cecilia Samartin: Señor Peregrino (billigbokutgave)
5. Cecilia Samartin: Salvadorena
6. Linda Olsson: La meg synge deg stille sanger (billigbokutgave)
7. Jo Nesbø: Panserhjerte
8. Cecilia Samartin: Drømmehjerte (billigbokutgave)
9. Karl Ove Knausgård: Min kamp (I)
10. Victoria Hislop: Øya (billigbokutgave)

Kilde: Bokhandlerforeningen


Ti på topp – krim:

Disse krimbøkene solgte best i bokhandelen i 2010 (salg gjennom bokklubb ikke medregnet):

1. Jo Nesbø: Panserhjerte
2. Camilla Läckberg: Fyrvokteren
3. Dan Brown: Det tapte symbol
4. Unni Lindell: Sukkerdøden
5. Tom Kristensen: Dypet
6. Camilla Läckberg: Snöstorm och mandeldoft
7. Jan-Erik Fjell: Tysteren
8. Tom Egeland: Lucifers evangelium
9. Gunnar Staalesen: Vi skal arve vinden
10. Henning Mankell: Den urolige mannen 

Kilde: Bokhandlerforeningen


Ti på topp i Bokklubben:

Disse bøkene solgte best i De norske Bokklubbene i 2010:

1. Unni Lindell: Sukkerdøden
2. Gunnar Staalesen: Vi skal arve vinden
3. Camilla Läckberg: Fyrvokteren
4. Marklund/Patterson: Postcard Killers
5. Anne Holt/Even Holt: Flimmer
6. Camilla Läckberg: Snøstorm og mandelduft
7. Levi Henriksen: Bare mjuke pakker
8. Johan Theorin: Blodleie
9. Lars Saabye Christensen: Bernhard Hvals forsnakkelser
10. Jonathan Franzen: Frihet

Kilde: Den norske Bokklubben



3 kommentarer:

Nadiyya sa...

En bok trykt i 50 eksemplarer kan forandre ens liv. Men det krever adskillig mer å finne fram til dem!

Tom Egeland sa...

Så sant, så sant.

Ken Hansen sa...

Som min samboer sier: "God litteratur? Det måste vara sånt som rör dig i ditt innersta."